با شیوه صحیح برنامه ریزی چگونه برای هر روز برنامه داشته باشیم

چگونه برای هر روز برنامه داشته باشید

ذهن شما و توانایی‌تان برای فکر کردن، برنامه ریختن و تصمیم گرفتن قدرتمندترین ابزار برای غلبه بر به تعویق انداختن کارها و بالا بردن بهره‌وری است. توانایی شما در تعیین هدف، برنامه‌ریزی و عملی کردن آن سبک زندگی شما را می‌سازد. هر فکر کردن و برنامه‌ریزی که انجام می‌دهید قدرت‌های ذهنی‌تان افزایش می‌یابد و خلاقیت‌تان به کار می‌افتد و سطح انرژی ذهنی و فیزیکی‌تان بالا می‌رود.
توانایی شما در برنامه‌ریزی مناسب، آن هم از همان ابتدای کار، موفقیت نهایی شما را مشخص می‌کند. هر چه بهتر برنامه‌ریزی کنید راحت‌تر می‌توانید از رخوت جلوگیری کنید و کارتان را آغاز کنید و ادامه دهید.
یکی از مهم‌ترین اهدف شما در کار باید این باشد که نسبت به سرمایه‌های ذهنی، احساسی و فیزیکی که در کار خرج می‌کنید بیشترین بازگشت ممکن را داشته باشید. خبر خوب این که هر یک دقیقه‌ای که صرف برنامه‌ریزی می‌شود ده دقیقه در اجرا صرفه‌جویی می‌کند. برنامه‌ریزی برای یک روز کامل ده یا دوازده دقیقه طول می‌کشد، ولی این سرمایه‌گذاری کوچک در زمان می‌تواند دست‌کم دو ساعت (۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه) از وقت تلف‌شده شما و تلاش‌های بی‌حاصل‌تان را کاهش دهد.
وقتی این را در نظر بگیرید که برنامه‌ریزی چقدر در افزایش بهره‌وری و عملکرد شما به درد می‌خورد، شگفت‌زده می‌شوید که چرا مردم کمی هستند که برای هر روزشان برنامه دارند. برنامه‌ریزی کار بسیار ساده‌ای است. تنها چیزی که نیاز دارید یک برگ کاغذ و یک خودکار است. برنامه‌های کامپیوتری مدیریت زمان و جدول‌های پیچیده برنامه‌ریزی روی اصل ساده‌ای بنیان شده‌اند. این‌که بنشیند و قبل از هر کاری یک لیست از کل کارهایی که باید انجام دهید بسازید.

 

این کار را به عادت تبدیل کنید

همیشه طبق لیست کار کنید. وقتی چیز جدیدی اتفاق می‌افتد قبل از انجام آن توی لیست بنویسیدش. از همان روز اولی که به طور کامل از روی لیست کار کنید بهره‌وری‌تان ۲۵ درصد یا بیشتر افزایش پیدا می‌کند.
بهترین زمان برای نوشتن لیست شب قبل و بعد از اتمام یک روز کاری است. تمام کارهایی که در آن روز موفق به انجام دادن یا کامل کردن‌شان نشده‌اید به لیست کارهای فردا منتقل کنید و بعد کارهایی که باید فردا انجام دهید به لیست اضافه کنید. وقتی لیست را روز قبل کامل کنید، ذهن شما به طور ناخودآگاه در طول شب و حتی در زمان خواب به آن فکر می‌کند. حتی ممکن است وقتی از خواب بیدار می شوید یک ایده عالی جدید به ذهن‌تان برسد که با آن می‌توانید کار آن روز را بهتر و سریع‌تر از چیزی که دیروز فکر می‌کردید انجام دهید.
هر روزی که به این عادت جدید ادامه دهید و طبق لیست‌های روز قبل کار کنید، تأثیر آن بیشتر و بیشتر شده و کارایی‌تان افزایش پیدا می‌کند.

 

مدل‌های مختلف لیست

برای مقصودهای مختلف به لیست‌های متفاوتی نیاز دارید. اول باید یک لیست اصلی تهیه کنید و در آن تمام کارهای مهمی را که دوست دارید یا قرار است در آینده انجام دهید بنویسید. این‌جا لیستی است که هر وقت هر ایده جدیدی به ذهن‌تان رسید یا وظیفه و مسئولیت جدیدی به شما محول شد باید به آن اضافه کنید.
دومی، لیست ماهانه است که باید آخر هر ماه برای ماه آینده کامل شود. آیتم‌های هر ماه را از لیست اصلی به این لیست اضافه کنید.
سومی لیست هفتگی است که باید در آن برنامه هر هفته را مشخص کنید.
در نهایت باید آیتم‌ها را از لیست‌های ماهانه و هفتگی به لیست روزانه منتقل کنید؛ جایی که آیتم‌های مشخص هر روز نوشته می‌شود.
در طول روز کنار هر کاری که انجام می‌دهید تیک بزنید. این کار می‌تواند به شما تصوری بصری از پیشرفت در کار بدهد. وقتی ببینید که کنار تمام کارهای لیست یک روز تیک زده‌اید اعتماد به نفس‌تان بالا می‌رود و خستگی یک روز سخت از تن‌تان در‌آید.

 

پاسخ دهید